De NMU visie op zonneparken
Zonneparken helpen om sneller voldoende schone energie te produceren. Wel geven we aan projectontwikkelaars vier aandachtspunten mee: procesparticipatie, financiële participatie, locatiekeuze en inrichting/inpassing.
Zonneparken helpen om sneller voldoende schone energie te produceren. Wel geven we aan projectontwikkelaars vier aandachtspunten mee: procesparticipatie, financiële participatie, locatiekeuze en inrichting/inpassing.
De NMU gaat voor een energievoorziening die ‘drievoudig duurzaam’ is:
De ontwikkelingen van zonneparken juichen we in principe toe, omdat zij helpen om sneller voldoende schone energie te produceren. Tegelijkertijd zien we ook gevaren als inpassing en participatie het onderspit delven: schade voor natuur en landschap, geen lokale meerwaarde en een afkalving van het draagvlak voor de energietransitie. Daarom geven we aan projectontwikkelaars vier aandachtspunten mee: procesparticipatie, financiële participatie, locatiekeuze en inrichting/inpassing.
De omgeving moet kunnen meedenken en -doen met het proces. Hiervoor kijken we naar de volgende onderdelen:
We pleiten voor minstens 50% eigendom van een lokale organisatie (bijv. een energiecoöperatie). Er zijn verschillende modellen beschikbaar om dit vorm te geven. Als NMU ondersteunen we de energiecoöperaties in de hele provincie Utrecht om hun rol hierin te pakken.
De NMU vindt het belangrijk dat bij het bepalen van de locaties voor nieuwe zonneparken in ieder geval de belangen van natuur, landschap en bewoners worden meegewogen. Daarmee is de precieze invulling mede afhankelijk van de lokale context: wat vinden inwoners waardevolle plekken of belangrijke omgevingskwaliteiten? En welke andere ruimtelijke uitdagingen kent een regio of gemeente? Onze visie voor de locatiekeuze van zonneparken hebben we samen met onze collega-federaties verder uitgewerkt in de Constructieve Zonneladder.
Bij de inrichting en de inpassing van het park is het belangrijk dat er naast duurzame energie ook rekening gehouden wordt met andere thema’s en opgaves, zoals natuur, recreatie of educatie. Uitgangspunten die we hiervoor hanteren zijn: