WHO scherpt richtlijnen voor luchtkwaliteit aan, mobiliteit moet veel schoner
november 5, 2021
WHO scherpt richtlijnen voor luchtkwaliteit aan, mobiliteit moet veel schoner
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft in september 2021 haar richtlijnen voor luchtkwaliteit bijgesteld. De luchtverontreiniging moet flink minder om schadelijke gezondheidseffecten en sterfte bij mensen te voorkomen. Maar we voldoen nog lang niet aan deze richtlijnen. En dus wordt o.a. schone mobiliteit steeds harder nodig.
Richtlijnen flink stuk lager
De WHO-richtlijnen geven aan hoe veel vervuilende stoffen, zoals fijnstof, stikstofdioxide, ozon, koolmonoxide en zwaveldioxide, maximaal in de lucht mogen zitten om ernstige gezondheidsschade te voorkomen. En de nieuwe richtlijnen liegen er dus niet om. Voor fijnstof halveert de WHO de oorspronkelijke richtlijn bijvoorbeeld. Voor stikstofdioxide komt de richtlijn zelfs uit op nog maar een kwart van de oude waarde.
De richtlijnen komen niet zomaar tot stand. Daar gaat jaren aan onderzoek aan vooraf. De laatste keer dat de richtlijnen werden bijgesteld was 2005. Maar sindsdien zijn er duizenden nieuwe studies gedaan naar de relatie tussen luchtverontreiniging en gezondheid. En daaruit blijkt dat luchtvervuiling de gezondheid al schaadt bij lagere concentraties dan tot nu toe werd gedacht. En daarom heeft de WHO met een groep experts uit alle delen van de wereld deze studies opnieuw beoordeeld om te komen tot deze nieuwe richtlijnen.
Noodzaak voor schone mobiliteit, Servicepunt Gezonde Mobiliteit
In de provincie Utrecht en ook landelijk vanuit het Schone Lucht Akkoord was de ambitie om in 2030 de gezondheidsrichtlijnen van de WHO te halen. Maar dat ging nog om de oude richtlijnen. De nieuwe richtlijnen zijn op dit moment, met de huidige voorgenomen maatregelen, veel moeilijker haalbaar.
En dat maakt de noodzaak voor schone mobiliteit dus alleen maar groter. Want in onze steden en dorpen is verkeer en vervoer een van de grootste veroorzakers van luchtverontreiniging. Maar daar kunnen we zelf veel aan doen, bijvoorbeeld door meer te fietsen, minder auto te rijden, auto’s te delen en elektrisch te rijden. Wil je daar meer over weten? Op ons Servicepunt Gezonde Mobiliteit kun je terecht voor meer informatie. Voor zowel inwoners, maar ook voor gemeenten en werkgevers, hebben we informatie verzameld en op een rijtje gezet!
Europese normen
Belangrijk is nu wat er verder met de nieuwe WHO-richtlijnen gaat gebeuren. Het zijn richtlijnen voor gezondheid, oftewel advieswaarden, en dus geen juridisch bindende normen. In Europa worden de Europese normen voor luchtkwaliteit gehanteerd. Die zijn wél bindend, maar een stuk minder scherp. In de provincie Utrecht voldoen we meestal aan die Europese normen, maar dus nog lang niet aan de advieswaarden van de WHO. Waarschijnlijk besluit de Europese Unie in 2023 of ze haar normen gaat aanpassen aan de nieuwe gezondheidsrichtlijnen.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met
Jeannine van Bree
Projectleider gezonde leefomgeving – citizen science
06 41 525 475 E-mail LinkedInIsabel Kruisheer
Projectleider natuurinclusieve samenleving
06 48 407 689 E-mail LinkedIn